Načítání...

Strava při kojení

Téma kojení je velmi rozsáhlé a pokud jste novopečená maminka jistě toho už máte spoustu načteno. V tomto článku se zaměříme na doporučenou skladbu potravin vhodnou právě při kojení.

Je velmi důležité při kojení dodržovat pestrý a vyvážený jídelníček. Mateřské mléko je důležité pro zdravý vývoj našeho dítěte. Obsahuje důležité živiny, vitamíny, ale také miminku dodává nezbytné protilátky, které ho přirozeně chrání. Tvorbu a kvalitu mateřského mléka ovlivňuje především vaše správná strava při kojení. Všeobecně by kojící žena měla denně přijmout zhruba o 500 kcal více než žena, která nekojí. 

Měly bychom se snažit dodržovat zásady pestrého a zdravého stravování, které pomůže nám, ale také našemu potomkovi. 

Potraviny vhodné při kojení jsou především:

  • Bílkoviny (vejce, zakysané mléčné výrobky, tvrdé sýry (obsah tuku do 45%), libové tepelně upravené maso a luštěniny
  • Čerstvá zelenina a ovoce, také čerstvé šťávy  – důležitý zdroj vitamínů, vlákniny a antioxidantů (ideální ovoce jsou banány, meruňky, jablka, hrušky a švestky)
  • Omega 3 a 6 nenasycené mastné kyseliny (mořské ryby – cca 2x týdně, lněný a řepkový olej, skvělé je také avokádo nebo vlašské ořechy)
  • Tuky (především rostlinné jako jsou olivový olej, řepkový olej, lněný olej, rýžový olej, které obsahují také minerály a enzymy)
  • Sacharidy (cereálie, obiloviny jako je rýže, ovesné vločky, jáhly, pohanka, bulgur či quinoa)
  • Mléčné výrobky – důležitý zdroj vápníku, který je nutný pro správný vývoj kostí a zubů (velké množství vápníku obsahují také například mandle)

Velice důležitý je také pitný režim, kojící žena by denně měla vypít nejméně 2 litry vody denně. Voda napomáhá právě při tvorbě mateřského mléka. Ideální je nesycená voda s nízkým obsahem minerálů a také můžete přidat speciální bylinné čaje určené pro kojící maminky. Ty obsahují bylinky jako je kmín a fenykl, které jeho tvorbu také podporují. 

Existují také ale naopak potraviny, na které bychom si měly dát pozor, zařazovat je do našeho jídelníčku postupně nebo je z něj zcela vyloučit. Jedná se o sladkosti, potraviny s nadměrným množstvím soli, rafinovaný cukr, fast foody, tučná smažená jídla apod. Pozor také na košťálovou zeleninu, papriky, cibuli, česnek, sycené nápoje nebo právě již zmíněné čerstvé kynuté pečivo, které mohou způsobit miminku bolení bříška a nadýmání. 

Pozor také na možné alergeny. Jsou jimi především citrusové plody a cizokrajné ořechy, ale také třeba jahody, rajčata nebo příliš ostrá jídla. Zejména na začátku kojení je důležité být na tyto potraviny opatrná. Je důležité tyto potraviny do stravy přidávat postupně a po delších časových intervalech, abychom se přesvědčily, zda na ně miminko nemá alergickou reakci. Někteří mezi soupis toho, co při kojení nejíst řadí také čokoládu. U všeho také platí zásada všeho s mírou. Na co bychom však v období kojení měly zapomenout je alkohol a kouření by mělo být pro maminky naprosté tabu.